Alstor

Alstor en kompis i skogen

En Svensk kvalitéts produkt som under 17 år tillverkats i Dingle 10 mil norr om Göteborg.
Maskinen är endast 155 cm bred och mycket bra på att ta sig fram i besvärlig terräng. Du kan köra ändå fram till träden du ska hugga och använda kranen till alla tunga moment när du hugger. Lyft upp stammen i bra arbetshöjd, dra loss fastfällda träd, vinscha i slänter o.s.v.

Virket lastar du direkt på vagnen, då sliper du kasta ris i onödan och får som kvitto se virkeshögen växa. När lasset är fullt kör du till avlägget och fikar.
Din Alstor blir helt enkelt en utmärkt kompis i skogen.

Citat från en äldre man. "Jag trivs så bra med min Alstor, det är ungefär som förut när man hade hästen med sig i skogen"

Allt detta är möjligt eftersom maskinen har en otrolig framkomlighet med sin åtta hjulsdrift, rejäl frigångshöjd och en riktig Farmakran att lasta med. 3-cylindrig Caterpillar motor som går otroligt fint, kraftiga boggielådor i höghållfast stål och en lastkapacitet på 2500 kg.

Är du intresserad?
Vi är återförsäljare och har en maskin hemma för provkörning. Det är en Alstor 821 med hydraulisk vinsch, nya farmakran med utskjut 4,2 meter, tvåspak, dubbelkommando, teleskopbanke med stöttor, såghållare, dunkhållare och motorvärmare. Vi kallar den utrustningen för Nordic Edition Comfort

Alstor 821
Pris från 453 000 kr +moms

Alstor 833
Pris från 553 000 kr +moms

Vi säljer även släpvagn, piggkätting, band mm. till din Alstor.

För mer info: www.alstor.se
Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Alstor8x8

Inget slår oss i skogen!


Patenterad miniskotare

ALSTOR 8×8 är en patenterad, smidigt terrängfordon med otroliga framkomlighetsegenskaper.
Lättkörd i alla terränger!
Midjestyrning, full mekanisk drivning på alla åtta hjulen samt fullboggie gör den oerhört lättkörd i alla terränger.
Svensktillverkad produkt
Maskinen tillverkas i Dingle i nära samarbete med lokala leverantörer i Västsverige vilket ger en miljövänlig och kvalitetssäker produktion.

Skogsforum om Alstor

Historik om Alstor
Lars Jansson, far till nuvarande VD och ägare, Kristian Laurell, startade på 60-talet Bohus traktor i Dingle. Under 80- och tidigt 90-tal var som tidigare fokuset satt på sälja till och serva lantbruket i regionen. I och med EU-inträdet insåg Lars att lantbruket inte kommer utvecklas i den takt han ville bedriva säljverksamhet på. Han började snegla på andra branscher och skogen låg nära till hands. I mitten av nittiotalet fick Lars kontakt med en annan Lars, Lars Byström i Nössemark. Han hade byggt ett terrängfordon på åtta hjul som främst var tänkt för räddningstjänsten att använda vid utryckningar i eländig terräng. Lars Jansson såg direkt potentialen med att sätta en skogskran och timmerrede på denna maskin och köpte rättigheterna till maskinen. Där har vi starten till Alstorn och omkring 1996 startas bolaget Alstor, i samma lokaler som idag och också de lokaler som Bohus Traktor fanns i en gång i tiden.

I starten var det svårt att nå ut till kunder och få genomslag på marknaden för Alstorn. Lars bestämmer sig för att göra en Sverigeresa norr över med en Alstor. Han visar upp den och kör demo var som han kommer åt. Han slutar sin demo i Kirunatrakten där en skogsägare får möjligheten att köpa demomaskinen på öppet köp. Lars ringer tillbaka till kunden efter tag och frågar om det är dags att hämta Alstorn men skogsägaren är mer än nöjd och svarar att det kommer inte på frågan!

Redan från starten finns karaktären av en Alstor i maskinen; åtta hjul, drift på alla hjulen, stor framkomlighet och minimalt med saker som kan krångla.
Naturligtvis har det skett en utveckling av maskinen men grundkonceptet är kvar. I början satt det Volvo M40 växellådor i Alstorn. Anledningen är enkel, M40 lådan är ingenjörskonst då den är liten och lätt men ändå extremt driftsäker. M40 lådan satt bland annat en Volvos 140 serie och är fyrväxlad manuell växellåda. Den är numera utbytt mot en nyare växellåda. En av anledningarna var att det började bli svårt att få tag i dem då de slutat tillverkats för länge sedan och de som fanns oftast var i dåligt skick.
Variatordriften har funnits med hela tiden och det av den enkla anledningen att den är enkel och funktionell. Fördelen är att man kan krypa fram med maskinen och som de flesta vet är det en otrolig fördel att kunna göra detta i skogen. Variatorremmen är slitdelen på denna driftenhet. Den är billig och enkel att byta men håller ändå förvånansvärt många driftstimmar.

Namnet Alstor?
Namnet Alstor väcker frågor, var kommer det ifrån? Likt många andra maskintillverkare, där Gremo (GREthe och MOgens) kanske är det bästa exemplet så kommer det av en lek med namnen på upphovsmännen eller ägarna till företaget. Alstor kommer från grundarens Lars Janssons mellannamn (Astor) tillsammans med hans kompanjon i början av eran, Arne Johansson (som har Allan som mellan namn). Alstor är en kombination av ALlan och aSTOR. Som kuriosa kan nämnas att de första året hette inte Alstor Alstor utan “Sweden 8 by 8”. Men nu är det Alstor för hela slanten, det har anor, det funkar internationellt och företaget gör gärna också idag en vridning på det att den är ALlsidig och liten till storleken med STOR när den kommer till skogen.

Olika Alstormaskiner genom åren
Under de 20 år som gått sedan starten så har naturligtvis en produktutveckling skett löpande. Med just Alstor så är det nog dock så att det inte alltid synts på utsidan. Här kommer en genomgång av de olika milstolparna i maskinens utveckling:

1996: Första Alstorn byggs, kallas efter ett år “Alstor 8x8”. Den finns i två varianter, båda med bensinmotor från Vanguard, 16 alt 18 hk.
2005: Släpps en uppgraderad variant som fortfarande heter 8x8. Denna har bl a förstärkt midja, nya starkare boggilådor mm.
2006: Alstor 8x8 kan fås med dieselmotor från Kubota.
2007: Kan beställas med hytt.
2010: Kristian kommer in som VD och beslutar att satsa fullt på Alstorn.
2011: 800-serien släpps. En rad förbättringar genomförs och Alstorn får nu dubbelkommando, hydrauliska bromsar mm. Bensinversionen heter 810, diesel 820 och hyttversionen 830.
2013: Alstor 821 släpps. En ny Alstor från grunden tillverkad för att uppfylla kraven från skogsentreprenörer i Mellaneuropa. Ny starkare midja, nya boggilådor mm. I och med 821 så byts dieselmotorerna ut till 3-cyl CAT motorer (från att tidigare använt Kubota). Versionen med hytt heter Alstor 831. Alstors processorversion visas också för första gången - Alstor 300, en 821 med en Hypro 300 processor på lastbäraren.
2015: Alstor 833 med ny hytt presenteras. Bygger på 821 men med ny och bättre hytt som förbättrar komforten för föraren.
2016: Alstor kan fås med boggiband i plast, tillverkade i Småland. För att ytterligare minimera marktrycket på känsliga marker. Se videon nedan som visar en 833 med banden monterade (gula).

8x8 är 8x8
Alstor gillar att visa att deras maskiner har hög framkomlighet. Det vet alla som besökt Elmia och deras Alstor-backe. Anledningen är delvis hög markfrigång men främst att Alstor inte har några differentialer, det är 100% diffspärr som gäller!
Om vi börjar vid motorn så går kraften genom variatorerna, en på motoraxeln och en på drivlinan med endast variatorremmen emellan. Via den trestegade växellåden tar sedan ett 1:1 system över med axlar och kedjor som via stickaxlar matar ner kraften i de fyra boggilådorna. Boggilådorna har kedjedrift direkt ut till varje hjul och med detta får man åtthjulsdrift på riktigt.
Att detta inte går att ha på större skotare har med kraften att göra, det går helt enkelt att bygga en drivlina som inte går sönder med den kraft som finns i den mindre motorn i Alstorn.

Kundnöjdhet
Alstor är kända för att ta kunderna på allvar. En del i detta är eftermarknaden, med snabba leveranser på reservdelar, som är ett framgångsrecept för att få nöjda kunder och positivt mun-till-mun “surr”. En annan del är att det är ett litet företag med personal som brinner för produkten - ett tajt gäng helt enkelt. Och eftersom att Alstor konstrueras och sätts ihop i deras fabrik i Dingle, som även innehåller serviceverkstad och servicebuss, så kan man över en kopp kaffe diskutera eventuella förbättringar eller problem.

Alstorkepsen
Det är kanske inte så många som känner till det men det är unikt med en keps från Alstor. De delar bara ut Alstorkepsar till kunder (punkt). På detta sätt skapar de ett unikt nätverk på ex skogsmässor och liknande - ser man någon med en Alstorkeps så vet man att denne kör en egen Alstor. Många har försökt att komma över en Alstorkeps men gänget i Dingle håller hårt i dem och släpper enbart iväg en keps i samband med leverans.

Kungen kör Alstor
Alstor kan stoltsera med att Kung Carl XVI Gustaf kör Alstor. Till och med två stycken om man ska vara noga. Kungen och Prinsen gillar bilar och maskiner och de har sedan ett par år tillbaka fastnat för att köra Alstor i skogen.
Det är Stenhammar godsförvaltning samt Djurgårdens Kungliga skogsförvaltning som har var sin Alstor. Vid inköpet av skogsmaskinerna var Kungen med och bestämde inköp. Valet föll på Alstor båda gångerna.

Varför en Alstor?
Den frågan måste man passa på att ställa när man får chansen. Krasst sett så lastar den sämre än en jordbrukstraktor med skogsvagn och kostar mer än en ATV med skogsvagn. Men det är kanske just därför. Tillsammans med framkomligheten och det faktum att den är byggd för skogen.
Personligen tycker jag det märks när man testkör. Dubbelkommando och fast midja tillsammans med ett hydraulsystem som är anpassat för kranen gör att man får lite känslan av att köra en konventionell skotare, den är både smidig och snabb, den är skonsam mot både mark och förare.
65% av marknaden är idag i Sverige. Troligtvis fördelas marknaden på en andel skogsägare som “bor på skogen” och använder Alstorn i den samma, samt en del skogsentreprenörer som använder Alstor i sitt arbete mot kunder. Trenden idag visar på att den sistnämnda gruppen kommer växa sig större, alt. att skogsägaren tar sig an externa jobb mer, detta då i dels att små skogsmaskiner blir mer populära och att urbanisering gör att även småjobb efterfrågas av entreprenörer.
Några negativa saker?
Ja, men de är inte isolerade till Alstor som maskin egentligen. Det första är att de mindre maskinerna med kranar borde ha svängdämpare som standard. Det höjer produktionen kanske 5% rakt över och sänker också irritationen hos föraren som är van en dämpare. En annan punkt får bli att det faktiskt borde gå att få EHC minispak, i alla fall som extra tillval. Det höjer förarmiljön avsevärt och det är viktigt när man jobbar mycket med maskinen. För att inte tala på produktionen som också höjs. Men det går å andra sidan emot Alstors filosofi lite - så få saker som möjligt som kan krångla och om det väl krånglar ska man se vad som är fel. Vi får se hur det blir framöver!

Framtid
Det har hänt mycket i produktutvecklingen för Alstor de senaste åren, många nya modeller och förbättringar och förfiningar har gjort att försäljningen går bra. Över 500 st Alstor finns ute hos kunder varav över hälften då är Svenska kunder. Fler specialuppdrag, varmare vintrar och urbaniseringen gör marknaden spännande framöver. Det känns lite som att Alstor tagit ett större kliv in till segmentet proffsanvändning och skogsägarna hakar på!

Det ska bli intressant att följa inte bara Alstor utan alla Svenska tillverkare av skogsmaskiner framöver, i skogen och på skogsforum. Vi ska alla vara stolta över den entreprenörsskap och uppfinningsrikedom som finns i Norden - det är något att ta väl hand om!

Försäljare: Mats Kjellsson

By 121, 893 96 Sidensjö, Örnsköldsvik
070-6060306
www.facebook.com/Alstor8x8

Film av Skogsforum